چهارشنبه, ۱ شهریور , ۱۳۹۶ Wednesday, 23 August , 2017
خرداد ۹, ۱۳۹۶ کد خبر : 19237 گفتگو

امیر حامد: تنها راه ارتقای تئاتر گیلان آموزش اجباری است

امیر حامد با بیان اینکه تنها راه ارتقای تئاتر استان آموزش اجباری است،اظهار داشت: برای کار کردن باید انجمن نمایش یکسری فیلتر داشته باشد تا کارگردانان و بازیگرانی که آموزش دیدن بتوانند کار کنند.

امیر حامد: تنها راه ارتقای تئاتر گیلان آموزش اجباری است

امیر حامد از جمله کارگردانان و بازیگران محبوب تئاتر گیلان است ؛ فرهنگسرای مجازی رشت با این هنرمند فرهیخته در مورد سابقه هنری وی و نیز مشکلات و مسائلی که تئاتر گیلان با آن روبرو است به گفت و گو نشسته است که در ادامه می خوانید :

-تئاتر را از کى و کجا شروع کردید؟
از دوره هنرستان شروع کردم،« هنرستان ولیعصر » در رشته گرافیک تحصیل کردم ؛ بسیاری  از تئاتریهای استان در این هنرستان  بودند. دوره بازیگری را در سال ۷۳ در کارگاه هنر سروش گذراندم و در سال ۷۹ وارد  دانشگاه هنر اراک در رشته هنر شدم.

-بهترین کارى که از نظر خودتان اجرا کردید کدام اثر یا آثار بودند؟
به اعتقاد من بهترین کارهایی که اجرا کردم  «شرنگستان » و «دوبال قیچی»  است و یا حداقل من بیشتر از بقیه کارها یم دوستشان دارم.

-آیا این کار را به صورت حرفه ایى دنبال می کنید؟
بله،فکر می کنم  تئاتر را به صورت حرفه ای دنبال میکنم، البته در سطح شهرستان و استان

مشکلات تئاتر از نظر شما چیست؟
مشکلات که بسیار زیاد است،مشکل این است که نمیدانیم از کجا شروع کنیم….از نداشتن سالن تخصصی تئاتر؟ از نداشتن حامی خوب و همیشگی؟ از قضاوتهای سمت و سو دار ؟ از حسادتهای خنده دار؟ از زیر پا خالی کردنها؟

تئاتر گیلان احتیاج به بزرگتر دارد بزرگتری که مورد قبول و احترام همه باشد از هنرمندان گرفته تا مسئولین و هرگز این شخص پیدا نخواهد شد…
تئاتر گیلان دقیقا مثل یک قایق است که هنرمندان و مسئولین هر کدام پارویی دارند و هر یک به سمتی پارو میزنند این قایق هرگز به ساحل آرامش نخواهد رسید.

-آخرین کارى که ارائه کردید؟
آخرین اثرم نمایش( آژدهاک وارد میشود )که برگرفته از نمایش (آژدهاک) نوشته استاد بیضایی بود.

-در چه مرحله اى از این حرفه هستید و تا کجا پیش خواهید رفت ؟
در هنر هرگز نمی شود  درجه بندی کرد؛ هرگز نمی شود  گفت کجاش قرار داریم و به کجا خواهیم رفت.
هر کس که به خود لقب میدهد یا …حتما دروغگوست،در وهله اول به خودش دروغ می گوید،سپس به دیگران من دقیقا همین جایی هستم که همه می بینند.

خواسته درونیتان از تئاتر چیست؟

آرامش،لذت،زندگی،اتحاد

-جایگاه تئاتر گیلان را چگونه ارزیابى می کنید؟
جایگاه تئاتر  ما در کشور بسیار زیاد  متزلزل است چرا که امور ثبات ندارد هرازگاهی نمایشی از استان میرود  و در جشنواره ای مورد استقبال قرار میگیر د بعد سقوط شروع می شود حال  در مورد کارهایی که توسط رابطه وارد بعضی از جشنواره ها می شود صحبت نمی کنم.

-چه پیشنهادى براى ارتقاى جایگاه هنر دارید؟

تنها راه ارتقای تئاتر استان آموزش اجباری است، یعنی برای کار کردن باید انجمن نمایش یکسری فیلتر داشته باشد تا کارگردانان و بازیگرانی که آموزش دیدن بتوانند کار کنند ؛ آموزش درست و مستمر،،نجات بخش تئاتر استان می شود نه اینکه تئاترهای خارجی و داخلی را ببینند و با قرار دادن تکهایی از آنها  نمایشنامه بنویسند و کارگردانی کنندبعضی از عزیزان بشدت دنبال کولاژ کردن هستند.

-آینده را چگونه ارزیابى مى کنید؟
ما پتانسیل بسیار بالایی در شهر و استان داریم که اگر به آنها توجه شود و مورد حمایت قرار بگیرند و آموزش درست اعمال شود ،آینده بسیار درخشانی در انتظار تئاتر استان گیلان خواهد بود .
باید از ظرفیتهای استان استفاده  شود ؛ باید گروههای نمایشی به استانهای همجوار  برای اجرا فرستاده شود و بالعکس
همچنین با کشورهای حاشیه دریای خزر میتوانیم تبادل فرهنگی داشته باشیم.

-اگر قرار باشد اتفاقى براى تئاتر و نمایش استان روى دهد دوست دارید آن اتفاق چه چیزى باشد؟
دوست دارم تئاتر استانم  در کشور برند شود طوری که  بر روی تئاتر گیلان حساب باز کنند و و همچنین دوست دارم تئاتریها به صورت واقعی باهم و کنار هم باشند.

دوست دارید این مصاحبه چگونه به پایان برسد؟
واقعا نمیدانم
برای شما و تمام کسانی که کنار ما هستید و در رسیدن به هدفهایمان بی چشم داشت کمک میکنید آرزوی توفیق دارم
امیدوارم همیشه تئاتر گیلان حامیان خوبی مثل شما داشته باشد.

اخبار مرتبط

دیدگاه خود را ارسال کنید

بدون نظر